Zakres działania Wydziału Spraw Obywatelskich i Obronnych:
1. Prowadzenie ewidencji ludności, opracowywanie decyzji administracyjnych związanych ze sprawami meldunkowymi oraz wydawanie potwierdzeń zameldowań i wymeldowań.
2. Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych.
3. Prowadzenie spraw dotyczących repatriacji.
4. Realizacja zadań w zakresie spraw obronnych i obrony cywilnej:
1) opracowanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta na czas zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
2) opracowanie w uzgodnieniu z wojewodą planu operacyjnego funkcjonowania miasta i jego aktualizowanie,
3) opracowanie i aktualizowanie dokumentacji „zestaw zadań” przewidzianych do realizacji w poszczególnych okresach gotowości obronnej,
4) opracowywanie stosownych programów obronnych określających przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym na obszarze miasta,
5) realizowanie zadań w zakresie stałego dyżuru,
6) realizacja przedsięwzięć w zakresie współpracy cywilno-wojskowej wynikających z obowiązków państwa gospodarza (HNS) w czasie pokoju, kryzysu i wojny,
7) kontrolowanie i ocena realizacji zadań obronnych w mieście,
8) organizowanie i prowadzenie szkoleń obronnych,
9) realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem głównego stanowiska kierowania i zapasowego miejsca pracy,
10) przeprowadzanie analiz, wykonywanie raportów, ankiet w tym Ankiety Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych na dany rok oraz innych dokumentów,
11) realizowanie zadań związanych z nakładaniem obowiązku świadczeń osobistych i świadczeń rzeczowych w czasie pokoju oraz w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
12) prowadzenie spraw związanych z obsługą stanowiska szefa obrony cywilnej,
13) opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej,
14) opracowywanie i uzgadnianie planów działania,
15) organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
16) organizowanie szkolenia ludności w zakresie obrony cywilnej,
17) przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
18) tworzenie i przygotowywanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
19) przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
20) planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
21) planowanie i zapewnienie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
22) planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
23) wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
24) zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
25) zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych i umundurowania,
26) integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb w tym sanitarno-epidemiologicznych i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
27) opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,
28) inicjowanie działalności naukowo-badawczej i standaryzacyjnej dotyczącej obrony cywilnej,
29) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
30) zapewnienie warunków do odbywania zasadniczej służby w obronie cywilnej,
31) opiniowanie wniosków sprawie tworzenia formacji obrony cywilnej, w których jest odbywana zasadnicza służba w obronie cywilnej,
32) opracowywanie informacji dotyczących realizowanych zadań,
33) współpraca z pełnomocnikami wojewodów do spraw ratownictwa medycznego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań,
34) ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na terenie miasta przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej,
35) przygotowanie i zapewnienie niezbędnych sił do doraźnej pomocy przy grzebaniu zmarłych,
36) opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią.
5. Realizacja zadań z zakresu zarządzania kryzysowego:
1) monitorowanie, planowanie, reagowanie i usuwanie skutków zagrożeń na terenie miasta,
2) realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego w tym:
a) realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,
b) opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu zarządzania kryzysowego,
3) organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
4) wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania miasta,
5) zapobiegnie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
6) współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
7) organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
8) prowadzenie spraw związanych z obsługą Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz organizacja jego posiedzeń i szkoleń,
9) całodobowe alarmowanie członków Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności,
10) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
11) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
12) współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
13) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
14) realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa
6. Prowadzenie spraw wojskowych:
1) prowadzenie rejestracji obywateli polskich, którzy ukończyli 18 rok życia oraz rejestru i wykazu osób podlegających wezwaniu do kwalifikacji wojskowej,
2) przekazywanie jednego egzemplarza rejestru osób objętych rejestracją wojskowemu komendantowi uzupełnień w celu założenia ewidencji wojskowej,
3) wzywanie osób podlegających rejestracji w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
4) wzywanie do kwalifikacji wojskowej mężczyzn, którzy w danym roku kalendarzowym kończą 19 lat,
5) prowadzenie listy stawiennictwa osób do kwalifikacji wojskowej.
6) wypłata świadczeń:
a) rekompensaty za utracone zarobki pracownikom, którzy nie otrzymali od pracodawcy wynagrodzenia za czas opuszczony z powodu wezwania do osobistego stawienia się w sprawach dotyczących powszechnego obowiązku obrony- na podstawie zaświadczenia wydanego przez pracodawcę,
b) z tytułu zwrotu kosztów przejazdu do miejsca stawienia się i z powrotem do miejsca pobytu stałego (zamieszkania) lub pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące osobom wezwanym do stawienia się w sprawach dotyczących powszechnego obowiązku obrony- na ich żądanie.
7) opracowanie decyzji w sprawie konieczności sprawowania przez osobę podlegającą obowiązkowi odbycia zasadniczej służby wojskowej bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny – na uzasadniony wniosek osoby podlegającej obowiązkowi odbycia zasadniczej służby wojskowej lub członka jej rodziny i doręczenie decyzji tej osobie oraz wojskowemu komendantowi uzupełnień,
8) zorganizowanie doręczania i doręczanie kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych przeprowadzanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa, okresowej służby wojskowej pełnionej w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej pełnionej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, a także wezwań do pełnienia terytorialnej służby wojskowej rotacyjnie w trybie natychmiastowego stawiennictwa,
9) rozplakatowywanie obwieszczeń o powołaniu osób do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
10) opracowanie decyzji o konieczności sprawowania przez żołnierza bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny wspólnie z nim zamieszkałym,
11) ustalanie i wypłacanie żołnierzowi rezerwy oraz osobie przeniesionej do rezerwy niebędącej żołnierzem rezerwy, którzy odbyli ćwiczenia wojskowe – świadczenia pieniężnego rekompensującego utracone wynagrodzenie ze stosunku pracy lub stosunku służbowego albo dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej lub rolniczej – na udokumentowany wniosek wyżej wymienionych uprawnionych,
12) opracowanie decyzji w sprawach:
a) uznania osoby, której doręczono kartę powołania do odbycia czynnej służby wojskowej oraz żołnierza odbywającego tę służbę na ich wniosek lub uprawnionego członka rodziny – za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny,
b) uznania osoby, której doręczono kartę powołania do odbycia czynnej służby wojskowej oraz żołnierza odbywającego tę służbę – na żołnierza samotnego na udokumentowany wniosek.
13) opracowanie decyzji o pokrywaniu należności i opłat żołnierzom uznanym za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny i żołnierzom uznanym za samotnych w okresie odbywania czynnej służby wojskowej z wyjątkiem okresowej służby wojskowej – na ich udokumentowany wniosek oraz wypłata należności i opłat od dnia stawienia się do czynnej służby wojskowej,
14) reklamowanie od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny – na wniosek i z urzędu,
15) opracowanie planu rozplakatowania obwieszczeń w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
16) realizacja zadań związanych z akcją kurierską.
7. Prowadzenie archiwum zakładowego.
8. Prowadzenie kancelarii tajnej.
9. Prowadzenie rejestru wyborców i sporządzanie spisu wyborców – jako zadanie zlecone.
10. Prowadzenie spraw dotyczących zgromadzeń publicznych.
11. Prowadzenie spraw związanych z realizacją uchwały Rady Miasta dotyczącej opłaty miejscowej.
12. Prowadzenie spraw związanych z działalnością Ochotniczych Straży Pożarnych.
13. Wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej i jednolitego wykazu akt.
14. Prowadzenie kontroli w zakresie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej i rzeczowego wykazu akt.
15. Prowadzenie spraw dotyczących mniejszości narodowych.
Linki
- Skorzystaj z usługi wyborczej (usługa online)
- Wybory - Sprawdź jakiego dokumentu może wymagać urząd, do którego składasz wniosek
- Zgłoś chęć głosowania korespondencyjnego (dla osób mieszkających w Polsce) (usługa online)
- Złóż wniosek o dopisanie do spisu wyborców (dla osób przebywających za granicą) (usługa online)
- Złóż wniosek o dopisanie do spisu wyborców (usługa online)
- Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców (usługa online)
- Dowód osobisty - informacje
- Zamelduj się na pobyt stały (dla cudzoziemców)
- Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące
- Skorzystaj z usługi wyborczej (usługa online)
- Wybory - Sprawdź jakiego dokumentu może wymagać urząd, do którego składasz wniosek
- Zgłoś chęć głosowania korespondencyjnego (dla osób mieszkających w Polsce) (usługa online)
- Złóż wniosek o dopisanie do spisu wyborców (dla osób przebywających za granicą) (usługa online)
- Złóż wniosek o dopisanie do spisu wyborców (usługa online)
- Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców (usługa online)
- Sprawdź swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych (usługa online)
- Sprawdź, czy dowód osobisty jest gotowy (usługa online)
- Sprawdź, czy dowód osobisty jest unieważniony lub zawieszony (usługa online)
- Uzyskaj dane innej osoby z Rejestru Dowodów Osobistych
- Uzyskaj dostęp do Rejestru Dowodów Osobistych (usługa online)
- Uzyskaj dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego (usługa online)
- Uzyskaj dowód osobisty
- Uzyskaj zaświadczenie o swoich danych przetwarzanych w Rejestrze Dowodów Osobistych
- Zdjęcie do dowodu lub paszportu
- Zgłoś lub cofnij zawieszenie e-dowodu dziecka lub innej osoby (usługa online)
- Zgłoś lub cofnij zawieszenie swojego e-dowodu (usługa online)
- Zgłoś nieuprawnione wykorzystanie danych osobowych dziecka lub innej osoby (kradzież tożsamości) - unieważnij dowód (usługa online)
- Zgłoś nieuprawnione wykorzystanie swoich danych osobowych (kradzież tożsamości) - unieważnij dowód (usługa online)
- Zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby - unieważnij dowód (usługa online)
- Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego - unieważnij dowód (usługa online)
- Czym jest rejestr PESEL
- Sprawdź swoje dane w rejestrze PESEL (usługa online)
- Uzyskaj dane innej osoby z rejestru PESEL (usługa online)
- Uzyskaj dostęp do rejestru PESEL (usługa online)
- Uzyskaj numer PESEL - usługa dla cudzoziemców
- Uzyskaj numer PESEL oraz profil zaufany – usługa dla obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
- Uzyskaj numer PESEL - usługa dla obywateli polskich
- Zmień numer PESEL
- Skorzystaj z aplikacji mobilnych (usługa online)
- Sprawdź, gdzie załatwisz swoją sprawę (usługa online)
- Karty spraw wydziału (druki, formularze do pobrania)